Het proces van actualiseren verloopt in vier fasen. Fase 2, 3 en 4 lopen deels gelijktijdig.
In fase 1 werken de vakvernieuwingscommissies stap voor stap toe naar actuele conceptexamenprogramma's. In de werkopdracht van het ministerie van OCW (pdf, 9,2 MB) staan de inhoudelijke uitgangspunten en kwaliteitscriteria voor de actualisatie beschreven. De commissie levert gedurende dit proces de volgende tussenproducten op:
De advieskring kijkt mee op de inhoud van deze tussenproducten; zij halen feedback op bij hun achterban en geven advies aan de commissie.
In fase 2 worden de conceptexamenprogramma’s gevalideerd en beproefd op scholen en waar nodig bijgesteld. Daarbij worden de conceptprogramma’s gecontroleerd op relevantie, consistentie, bruikbaarheid, effectiviteit en toetsbaarheid.
In fase 3 worden handreikingen ontwikkeld die scholen kunnen gebruiken om hun schoolexamens te maken. Scholen zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de schoolexaminering.
In fase 4 worden voorschrijvende syllabi ontwikkeld die de doelen specificeren die zijn toegeschreven aan het Centraal Examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens.
Wil je meer weten over het proces van een specifiek vak? Bekijk dan de procespagina's per vak: